Topic: Hur koppla hydraulisk handbroms?????

som sagt, hur f-n kopplar man igentligen hydrauliska handbromscylindenr? de går väl två stycken bakåt från abs-enheten?? (bmw e34 535) å bara en anslutning på h-broms cylindenr.

http://www.team-kamphund.se/div_junk/h-broms.gif

Last edited by Jimmy (2010-01-10 13:04:25)

BMW 535 e34 turbo, projekt.....
* T e a m * K a m p h u n d *

Re: Hur koppla hydraulisk handbroms?????

Dalhems säljer en speciell ventil som man sätter på bromsledningen till bakhjulen  och kopplar in handbromscylindern på. Denna är konstruerad för att eleminiera eventuella låsningar som kan bli om man kopplar in den direkt i bakbromskretsen.

*Bmw E36 M-Coupé Turbo *Street Legal making*

JErngren wrote:

Dalhems säljer en speciell ventil som man sätter på bromsledningen till bakhjulen  och kopplar in handbromscylindern på. Denna är konstruerad för att eleminiera eventuella låsningar som kan bli om man kopplar in den direkt i bakbromskretsen.

Har du länk till den?
Har letat genom hela Dalhems webbutik men kan inte hitta den.

Sellholm tuning har en sådan backventil  smile

http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … Bromsvågar

Mvh
Joakim

Slide in, burn out.

Joakim Karlsson

Jockek wrote:

Sellholm tuning har en sådan backventil  smile

Mvh
Joakim

länken fungerade kasst.... men är det alltså en bromsvåg man måste ha? (allt jag kunde tyda ur webbadressen...)

Jimmy wrote:

länken fungerade kasst.... men är det alltså en bromsvåg man måste ha? (allt jag kunde tyda ur webbadressen...)

Hum, länken fungerade för mig innan jag postade?  hmm

Nu då?

Nej det är ingen bromsvåg, utan en fördelningsventil för att svara på din fråga smile

Mvh
Joakim

Slide in, burn out.

Joakim Karlsson

Om länken inte funkar så gå in på sellholm.se. Sen Bromsar/Bromsvågar/Fördelningsventil smile

Mvh
Joakim

Slide in, burn out.

Joakim Karlsson

Pacman wrote:
JErngren wrote:

Har du länk till den?
Har letat genom hela Dalhems webbutik men kan inte hitta den.

Har letat nu också men verkar inte finnas längre.

Länken till Sellholms fungerade för mig.

Så här ser ventilen ut.

http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/4882/fventilS.jpg

*Bmw E36 M-Coupé Turbo *Street Legal making*

hmm... jahapp, alltså en per ok bak, 1200kr st

lär man ha 2st såna då?

Går det verkligen 2 rör bakåt ? På min e36 gick det 1 rör.

har man 2 rör bak så kan man väl bara ta ett y-kors och få ett rör till den? eller? tongue

grindborg1 wrote:

har man 2 rör bak så kan man väl bara ta ett y-kors och få ett rör till den? eller? tongue

min e34 har också 2 bromsrör bak men Y-kors bör ju funka, tänkte själv prova de.
de jag kan tänka mig är att absen inte reglerar som den ska på bakbromsarna om man kopplar ihop rören, men vem bryr sig om de? wink

Last edited by Eeemiil (2011-03-12 18:01:36)

eller så kan du prova en sånhär,
http://cgi.ebay.co.uk/Hydraulic-Shuttle … 7488557582

Jag har försökt att hitta vad en såndär sellholms ventil heter på engelska och vad den har för egenskap. Då hittade jag att den engelska översättningen är shuttle valve och om man kollar definitionen på wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_valve så ser det ut att stämma mycket väl.

Jag har själv dock inte provat det själv och tar inget ansvar för att det funkar.

Känns spontat som att det finns en anledning till varför sellholms kostar så som den gör, hade den inte behövts vara konstruerad så, då skulle sellholm nog aldrig tagit fram den produkten, känns skeptiskt att köpa den hyper billiga ventilen på ebay?

Fanns väl lite bilder på en sådan inkopplad med text för ett tag sedan har jag för mig?

Annars har jag lite bilder i min tråd där jag har monterat en på min...

Team AntiHero - If you got haters you obviously doing something right...

*Birsta plåt & Lack * Motornord * Bäcks motorslip * Bilvårds kompaniet* *Ante & Jesper på Mekonomen* *Lantz skogsvård* *Jotech*

jo visst är det så, men skulle jag jobba på sellholms och kommit på samma grej och skrivit i beskrivningen att man måste ha den för hydraulisk handbroms så skulle jag också ta bra betalt för den. tongue wink

Jag ser inte varför det inte skulle funka, om man kollar specsen så klarar den max 250 bar, har samma gänga som vissa bromsnipplar har och max på 45L/min. Jag vet inte hur stort tryck som man lyckas skapa med bromspedalen men det känns som att mer än 250bar (kg) borde man väll inte klara och du ska pumpa bra mycket för att komma upp i 45L i minuten.

Men som sagt jag har inte testat och vill inte ta något ansvar om det inte funkar. Och om någon vet något mer om denna produkt och vet varför det inte skulle funka så informera mig gärna för det kan vara så att jag har fått den på hjärnan tongue

Måste och måste har pratat med Rickard på sellholm och måstetet är att om du vill kunna använda fotbromsen och handbromsen samtidigt utan risk för låsning av bakhjulen när du trampar på fotbromsen så är den ett måste

ventilen funkar i enkelhet så att drar du i hand bromsen så stänger ventilen flödet från huvud cylindern till bak bromsarna var på broms pedalen endast bromsar fram hjulen var på fram och bak blir helt oberoende av avrandra utan ventilen så blir det tex så att rycker du i handbromsen och skapar tryck i bak och sen lägger på lite fotbroms och släpper hand bromsen så KAN du råka ut för att du fortfarande har låsning på bakhjulen = snurr

jag har kört utan ventil en sommar och aldrig låst hjulen ??

DRIFTER

19

Oxå kört utan ventilen 2 säsonger och inte haft några problem. Har även bromsat samtidigt som kryckan varigt dragen. Visserligen går det bara ett rör till bakbromsarna på e30 org.

tjenare

jag känner fortfarande efter att jag läst denna tråden att jag inte har hundra koll på hur jag ska koppla in min hydrauliska handbroms på min bil.

jag kör som en del vet en mercedes 190, denna har borttagen abs och har 1 slinga till framhjulen samt 1 slinga för bakhjulen, alltså tkors både bak och fram.

och nu till min fråga, kan jag bara koppla in handbromsen mitt på röret som går bak till bakhjulen?

det var en kille som berättade för mig att hans handbroms hade gått sönder när han tryckte på bromsen hårt för att bromsservot byggde så mkt tryck att den tryckte ur kolven ur handbromsen, har detta hänt någon mer?

(jag kör med Driftworks handbroms med willwood cylindern om det spelar någon roll)

mvh stångberg

ja du har fattat rätt. du T:ar helt enkelt in dig på ledningen bak.. jag har inte tryckt ur kolven ur h_broms cyl MEN det sitter en låsring där som nog skulle kunna ge vika??? men har aldrig hört om det förrän nu..

DRIFTER

bushmyra wrote:

ja du har fattat rätt. du T:ar helt enkelt in dig på ledningen bak.. jag har inte tryckt ur kolven ur h_broms cyl MEN det sitter en låsring där som nog skulle kunna ge vika??? men har aldrig hört om det förrän nu..

aah okej, med T:ar sig in på ledningen menar du att man helt enkelt leder ledningen igenom handbromsen eller?

som de här amerikarna har målat:

http://www.team-bhp.com/forum/attachments/technical-stuff/6761d1207660262-hydraulic-handbrake-factory-handbrake-removal.jpg

jag har kopplat in handbromsen enligt detta schemat nu, men anser att jag måste ta i lite väl mycket för att få bakhjulen att låsa.

eller är det ganska mycket motstånd att låsa bakhjulen?

kanske måste ha lite längre spak för att få den att nypa bättre?

mvh stångberg

Brukar ha till 95% med luftningen att göra sök på driftworks de har en bra luftningsguide, vanligt luftande suger.
I vissa fall kan man ha för små och veka ok som inte orkar bromsa.

Andre N wrote:

Brukar ha till 95% med luftningen att göra sök på driftworks de har en bra luftningsguide, vanligt luftande suger.
I vissa fall kan man ha för små och veka ok som inte orkar bromsa.

aah har läst en hel del på forumet nu, ska testa detta ikväll så får vi hoppas jag kan glida mer sidledes wink